1. In gesprek
We starten met een overleg met de school en eventueel betrokken ouders en VVN Verkeersouders. Wat gaat er goed en wat kan beter? Ook kijken we naar manieren om ouders te enthousiasmeren mee te doen aan het onderzoek. Bijvoorbeeld met een teaservideo.
2. Onderzoek onder ouders
Met een digitale vragenlijst helpen wij de school met een onderzoek onder ouders en/of buurtbewoners. Hoe gaan kinderen naar school en waarom? Welke situaties zijn lastig en wat zijn mogelijke oplossingen? Ook vragen we in hoeverre zij actief willen helpen. Wij verzamelen en analyseren de resultaten. Per school doen gemiddeld 100 gezinnen mee aan het onderzoek.
3. Plan van aanpak en afsprakenkaart
Op basis van de onderzoeksuitkomsten maken we - samen met de school en betrokken ouders - een plan van aanpak. Wat zijn de aanbevelingen en vervolgstappen? Op een afsprakenkaart visualiseren we de wenselijke situatie. Per school helpen zo’n 10 ouders actief mee. Bijvoorbeeld in de werkgroep, als VVN Verkeersouder, of bij het ondersteunen bij (vervolg)acties.
4. In actie
Met vervolgacties worden de verkeersafspraken onder de aandacht gebracht. Bijvoorbeeld in de vorm van een actieweek. De school, betrokken ouders/VVN Verkeersouders, en eventueel kinderen (denk aan de leerlingenraad) zetten zich hier samen voor in. Wij ondersteunen hierbij.
Voorbeelden van mogelijke vervolgacties zijn:
- Ouders en kinderen stimuleren naar school te lopen of fietsen
- Verkeersstromen en wachtplaatsen op straat zichtbaar maken
- Kinderen helpen bij lastige oversteekplaatsen
5. Evaluatie
We bespreken de effectiviteit van de afspraken en acties met de betrokken ouders en de school: wat nemen we mee voor de toekomst? Wij geven advies om tot een aanpak te komen voor de langere termijn. Hierbij komt beleid, communicatie en actie aan bod. Hoe zorgen we dat er ook in de komende jaren aandacht blijft voor een veilige schoolomgeving?